25.03.09: Den inkluderende skolen med fokus på atferdsvansker

25.03.09

I dag hadde vi besøk av Kai Robert Johansen. Han er en kjent mann fra Sarpsborg, som har drevet mye med musikk, og det som han pratet med oss om i dag, nemlig; barn og ungdom med atferdsvansker! Forelesningen i dag gikk veldig i dialog med oss studentene, men Kai Robert kom også med tips og erfaringer.

Kai Robert har selv gått på Høgskolen i Halden, og har hatt vår lærer Hans Petter Wille. Etter at han gikk ut av Høgskolen, tok han spesialutdanning på linja for atferdsvansker. I dag jobber Kai Robert på Tunhaug skole i Sarpsborg, hvor de jobber med elever med atferdsvansker. Kai Robert har etter hvert fått en omfattende erfaring og har stor kompetanse innen sitt fag.

Elevtypene de har på Tunhaug skole, er:

·         Elever som ikke har vært på skolen på opptil ett år.

·         Skulkere

·         De som stjeler mye

·         Elever som har blitt mobbet i hjel av lærerne sine

·         Elever som har ett eneste mål i livet: Å ødelegge for sine medelever og læreren

Da Kai Robert utdannet seg, deltok han på et kurs med 32 stk., hvor alle disse hadde litt atferdsvansker! Det er ofte slike som selv har slitt med atferdsvansker i sitt liv, som vil bruke sitt liv til å hjelpe andre med de samme problemene.

Det å ha atferdsvansker vil si å ha en ”atferd” som ikke passer til det omgivelsene forventer og krever av dem.

Kai Robert: Jeg har atferdsvansker i forhold til det å skifte dekk, da hjelper kona meg. Også har jeg atferdsvansker med det å klippe plenen – fordi jeg ikke tåler gresset – men da hjelper kona meg med det, også lager jeg middag, fordi der har ikke jeg noen atferdsvansker. Det politikerne mener med de med atferdsvansker er de som har en utrangerende og bråkete oppførsel.

”Vi skal snakke om disse elevene som dere ser i VG og Dagbladet, på nyhetene, og disse som politikerne alltid mener mye om, men som de ikke gjør så mye med” (Kai Robert).

Kai Robert snakket om noe som er utrolig viktig, og han fortalte masse interessant. Jeg skal prøve og ikke skrive alt for mye her, men prøve å gjengi det som jeg oppfattet som noe av det teoretisk og praktisk viktigste.

Viktige ting å tenke på når du jobber med elever med atferdsvansker

àDet å kunne komme inn tidlig er veldig viktig, å se ”stemninga” i klassen. Lav stemme er veldig bra.

àLæreren skal være en selvskreven sjef. Han/hun skal ikke rope og skrike at ”jeg er sjefen”, og gå med en t-shorte som det står dette på, men være stille og rolig og avbalansert, og allikevel være sjefen!

àSosialkompetansetrening

          Bruk 10 min på begynnelsen av morgenen! Ta dem i hånden, håndtrykk, og prat litt med hver enkelt. Logg deg på det menneskelige nettverket om morgenen. Det med øyekontakt er veldig viktig!! Kai Robert ville ha gjort det hver eneste dag, fra første til tiende klasse! I alle år.

           Faglæring er null vært hvis man ikke lærer seg sosial kompetanse. Plattformen som blir lagt i 1.klasse er alfa og omega!! Både faglig og sosialt!

          Masse sosial kompetansetrening skjer rundt et måltid. Blant annet er bordskikk et ukjent begrep for mange. På Tune har alle elever og ansatte faste plasser hver dag gjennom hele året (forutsigbarhet – trygt). Elever og lærere sitter annenhver sete mellom hverandre. Hver fredag har de et fint måltid – for det finnes ikke noe hyggeligere enn ett hyggelig måltid. Det er viktig å gå inn i helgen med en hyggelig innstilling. De har ordentlig ”gammeldagse” regler ved matbordet, hvor alle skal ha god bordskikk, spørre hverandre høflig om å gi og få, sitte til alle er ferdige og spise osv.

 

àKonsekvenser er det som er effektivt. Ordet straff eksisterer ikke hos meg. Ingen av mine elever skal bli straffet – de har blitt straffet nok; ”hold deg unna, du er utestengt fra denne ungdomsklubben, pell deg vekk”. Konsekvenser kan i aller høyeste grad være en belønning! Hvis for eksempel en elev har skulket 50 %, så fokuser positivt på de 50 % han eller hun er på skolen!! En god prat kan også være en god konsekvens. Det optimale med konsekvensene er at de skal være fornuftige og naturlige i forhold til det som har blitt gjort!

à Brorparten av de som vi hører om i media i disse dager, som skyter en hel haug, og til slutt seg selv, er utelukkende sånne som sier at ”Jeg har aldri blitt verken sett eller hørt!”

à Artikulasjon ovenfor elevene er viktig. Vær tydelig i språket!

à Det er litt standard i skolen å ”råkjefte” på de som gjør som de skal! Eks: ”Nå for det være slutt på å komme for sent i første time i denne klassen!!!” – Med skrikende stemme, til de som allerede er i klasserommet!! De som faktisk kommer for sent får jo ikke hørt det en gang!
Ikke gjør dette!

àGjensidig respekt er veldig viktig. I de tilfellene som læreren behandler eleven med respekt, får de i 99,9 % av dem respekt tilbake fra eleven.

à Når det gjelder atferdsvansker – gjør det alltid enkelt!

 

à Navn er viktig. ”Jeg heter Ronny, ikke råtassen!” ”Jeg er Kai Robert, ikke brannstifteren!”

 

à Fremstå som et helt menneske! Ikke bare som en pedagog eller en lærer. (Men det skal være en forskjell på det å være personlig, og det å være privat!)

 

à Ikke ha for mange regler. La gjerne elevene være med på å bestemme regler.

 

à Forbilder/modellæring – Det er viktig å være ydmyk. For eksempel er det viktig å si unnskyld til elevene hvis du har dummet deg ut ovenfor dem. Slik blir du et godt forbilde, og får høy respekt.

 

à Det å gape og være sint er energitappende!! (Om å skrike og kjefte!) – Prøv heller noe annet!

 

àBygge relasjoner voksen/voksen, voksen/elev, og voksen/foresatte – Kai Robert har vært hjemme hos en afrikansk familie, og spist middag i fire timer, han har vært hos en kosovoalbaner og hørt på at han pratet om traktoren sin i en og en halv time, for så å snakke om sønnen i 10 minutter etterpå. Denne tiden er helt utrolig tidsbesparende i all tid etterpå! Møter man dem med respekt, får vi respekt tilbake – det slår aldri feil! Invester i voksen/voksen. Ring gjerne foreldrene når barna dømmes har gjort noe bra!! Ikke bare når det har gjort noe dumt.

 

à Disiplin blir forbundet med noe negativt, men trenger det vel ikke å være! Disiplin er en superfin ting!! Ro og orden er noe positivt.

 

Vi – holdninger VI (som voksne på denne skolen) har bestemt det! Derfor. Det er lettere når alle de voksne har bestemt noe sammen, og kan derfor si at VI har bestemt det, så slipper du å stå alene.
Forutsigbarhet
– elevene skal vite hva som skal skje og hva læreren forventer. Forutsigbarhet skaper trygge elever, rolige elever, elever som selv kan ta egne fornuftige avgjørelser. Uforutsigbarhet skaper det eksakt motsatte. Forutsigbarhet skaper trygge mennesker, ikke bare elever. ”Forutsigbarhet er ikke noe å kimse av!”
Tydelige voksne – Når man gir beskjeder skal elevene vite at det er sånn! Uansett! ”hvorfor det a lærer? Hvorfor må vi det?” – Jo fordi jeg som voksen har bestemt det, og du skal øve deg på å ta imot en beskjed fra en voksen med en tydelig beskjed! Det å øve seg til å ta imot en beskjed er grunn nok i seg selv! En tydelig voksen er en som setter grenser, og holder dem, det er en som kan ha en åpen og respektfull dialog med andre, og en som er seg selv lik hele tiden.

———————————————————————————–

Kai Robert snakket også litt om ADHD og ”At Per spytter på en lærer, eller stjeler masse mopeder, har INGENTING med ADHD- diagnosen å gjøre!! – Det kan ha noe med uforutsigbare ting å gjøre; fordi miljøet rundt eleven er uforutsigbart!” Når det gjelder diagnosen ADHD ser Kai Robert en tendens til mer og mer medisiner inn, og kontaktpersoner ut. Han vil veldig gjerne ha det motsatt – flere til å være sammen med disse barna, og hjelpe dem.

Videre snakket Kai Robert litt om sorg-arbeid; Er det da naturlig for læreren å fortelle om sine egne livsopplevelser for å trøste en elev? Ja: Eleven får føle at læreren forstår hvordan eleven har det, eleven føler seg ikke alene. Nei: Vi er der for ungenes skyld, ikke vår egen skyld. Det aller viktigste er å lytte!

          Det er læreren som skal være der for eleven, og ikke omvendt. Det er viktig at ikke fokuset blir feil.

          Livserfaring og selvopplevelse; mange sier det at for eksempel ”narkomane er alltid den beste hjelpen for narkomane” osv, men det er ikke sikkert det…Det å bruke livserfaringen sin er ofte veldig klokt, men det er bare å tenke etter hvordan du gjør det.

          Ofte er det også sånn at eleven vil merke at du skjønner hva han/hun mener, uten at du trenger å si det.

 

… og Positivitet

 

·         Ta elevene på fersk gjerning i å gjøre noe bra! – både samlet, og en og en

·         Ring ofte hjem til foresatte, også for å fortelle om noe som er BRA!

·         Utflukter høst/vinter og dagsutflukter ut i naturen

 

Vi mennesker vokser på ros! Og vi krymper på kjeft – Man kan sammenligne oppdragelse av elever (barn) med hundedressur!

 

… og til slutt; Rosepedagogikken som er et begrep som Kai Robert selv har funnet på:

 

R – ros, elever og lærere skal gi og ta imot ros fra hverandre

O – omsorg

S – sosialisering. Lære å bli et sosialt vesen.

E – empati. I utgangspunktet er det mange som ”driter i alle andre”.

 

Mange elever Kai Robert har, er ofte ikke vant til å få ros. De takler bedre å få kjeft, fordi det er de vant til.

 

—————————————————————————————

 

”Selv om du glemmer at en og en er to – så må du ikke glemme å være snill og god. Sosial trening er viktig!”(Kai Robert Johansen)

 

krj3

One Response to “25.03.09: Den inkluderende skolen med fokus på atferdsvansker”

  1. Maria Says:

    Så flink du er 😀
    Og veldig snill!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s