25.02.09: Dysleksi i et inkluderingsperspektiv

25.02.09

”Dysleksi i et inkluderingsperspektiv” var dagens tema, og vi hadde besøk av Espen Schønfeldt. Han har selv dysleksi, og har gjennom sin skolegang hatt det vanskelig på grunn av dette. Men allikevel, tross ”diagnosen dysleksi”, har han i dag en prestisjefull jobb, er utdannet advokat, og har et godt liv med kone og barn.

De tre viktige tingene Espen i hovedsak snakket om i dag, og som han ville at vi skulle huske om 5 år, når vi er ute i læreryrket, var disse:

1.      Dysleksi et dynamisk handikap (- ikke et statisk, er du en dyslektiker, er du det resten av livet)

2.      Viktigheten av å reagere i tide (- hvis du gir riktige tiltak i første eller andre klasse, er det 80 % sjanse for at eleven klarer seg godt – altså på linje med de som ikke har dysleksi).

3.      Forstå læringstrianglet

Han fortalte sin egen personlige historie fra sin skolegang.

Først gikk han på en vanlig skole – likte læreren veldig godt, for hun sa at han var flink til å tegne sirkler. Og hun sa at han måtte fortsette å være en drømmer (å tro på seg selv), fordi det er veldig bra å være.

Han ble flyttet til en litt mer ”spesialklasse” på Linderen skole i Oslo. Men i denne klassen passet han ikke inn, for de aller fleste hadde narkotikaproblemer.

Flyttet til en ny skole – ble fortalt av læreren at han lå 5 år etter i utviklingen, i forhold til de andre i klassen. Lærte å skrive etternavnet sitt riktig i 8.klasse.

”Jeg hater 2 ting; skolen, og å måke snø. Jeg drømte om å bli elektriker, men læreren foreslo at jeg kunne bli brøytebilsjåfør.”(Espen Schønfeldt)

Espen fant ut at han måtte jobbe hvis han skulle ha noen sjanse til å nå drømme- yrket; elektriker. Han spurte læreren om han kunne få låne pensumbøker i matematikk, men det fikk han ikke. ”Jeg gjorde da mitt første, og eneste, innbrudd – på skolen, for å ta bøkene”

Mange år senere satt han seg ved siden av en dame på bussen. Det var en lærer som han hadde hatt, som ikke hadde hatt noen tro på han. Espen fortalte at han jobbet på ”snøhvit”. Hun lurte på om det var kalt der, og regnet med at det var på noe ”bygge- greier” oppe i nord. Men da svarte han at ”nei da, jeg jobber som jurist, og tjener super mye i året!”

 

Læringstriangelet er en modell som Espen selv har utformet, og skal vise sammenhengen mellom skoleprestasjoner og det å tro på seg selv. Jeg fikk ikke til å legge inn modellen her på bloggen. Men det vi kan se av modellen er det like viktig å ha drømmer, og å tro på seg selv, som det er å gi en innstas til skolearbeidet. 

 

Dysleksien som hinder

Dysleksien som medfødt handikap

·         Dysleksi er en svikt i det fonologiske system – dette er det man kan gjøre minst med.

·         Det er ikke noen sammenheng mellom dysleksi og intelligens!

·         Dysleksi er et dynamisk handikap

·         Dyslektikere har 10 ganger så stor sjanse til å bli gründer som skoleflinke

Skolen har ofte dette synet på elever med dysleksi:

Dum:

·         Det er dysleksien som gjør at du ikke lærer

·         Skolen senker nivået

·         Det er handikap som kan gi medlidenhet – ”det går bra at du ikke gjorde så mye lekser”

·         Det er et uhelbredelig handikap

Lat:

·         Grunnen til at en ikke lærer, er at en ikke jobber nok

·         Mer av det samme er ikke alltid den beste medisin

·         ”Jeg har skrevet 53 anmerkninger, og han fortsetter og være umulig” – en lærer som ringte til Espen (?) og sa dette, og han svarte: har du prøvd noe annet enn å bare sette anmerkninger? Læreren kunne ikke si at hun hadde gjort det…

 

Men det er et veldig feil syn, for som sagt, det har ikke noen sammenheng med for eksempel intelligens! Det er en medfødt ”sykdom” som kan overvinnes – Dysleksi handler om å lære på en annen måte! Samtidig er det 28 av 30 lærere kjenner ikke til dysleksivennlig pedagogikk, og det er her utfordringen ligger…

”Dyslektikere skal ses på som ondartede føflekker og ikke som kviser – ikke overse en sykdom som enkelt kan behandles, og som ikke kommer til å gå over av seg selv!”

 

Espen tegnet en ”Laban” (seigmann) på tavla. I hodet står det skole, i den ene armen: Familie, i den andre: Utvikling, og i bena står det: Venner og Hobby.

”En venn av meg, som heter Torkel, jobber som advokat. Jeg tegnet labanen hans”. – den ble seende ut med et alt for stort hode, ingen venstre- arm (familie), ingen venstre- ben (venner), og bare halve høyre arm, og høyre ben (utvikling og hobby).

àDet er et mål å skape balanse i livet sitt. Dette gjelder for alle! Dysleksi eller ikke. Men det er viktig å tenke på at dersom du er ”svak” på noen områder, som for eksempel at du da har dysleksi, utvikler du deg til å bli veldig sterk på helt andre områder! Dette snakket også Magnus Nohr om, når han tok over og snakket litt, etter at Espen var ferdig. Magnus kunne fortelle at han som barn utviklet en veldig god fantasi, som fortsatt er ”inntakt”.

Videre snakket Espen blant annet om at det er viktig med tidlig og riktig innsats fra lærerens side, om følgene av sen og mangelfull innsats, betydningen av motivasjon, drømmer og troen på seg selv. Alt var veldig interessant.

Espen Schønfeldt sa dette:

”Dere kan ikke redde en elev helt alene, men kan få verktøy som gjør det lettere”

Og det var dette Magnus Nohr i hovedsak snakket om, da han tok over etter Espen. Magnus Nohr har også dysleksi. Han fikk dette oppdaget tidlig, og synes selv at han har vært heldig – fordi han da fikk sin egen datamaskin. Og jobben hans i dag er jo å være data- ansvarlig på Høgskolen.

Etter å ha fortalt sin historie, viste han oss mange forskjellige, og nyttige, hjelpeprogrammer man kan ha på dataen. Mange av dem var med funksjonene ”stemmegjengiving” og ”syntetisk tale”, som Magnus har stor tro på at vil bli mye mer gjeldende i fremtiden.

 

En veldig bra internettside Magnus henviste til var: www.nlb.no

Det er et nettsted hvor man kan bestille lydbøker, helt gratis! Før kunne bare blinde få lov til å bruke dette, men nå har det også blitt mulig for dyslektikere! Som lærer kan vi sende inn søknad for eleven også kan eleven bare logge seg inn på denne siden og bestille lydbøker gratis!

 

Nå, som hver gang, har jeg skrevet alt for mye! Ja, ja, det er vel bedre enn for lite! Det er bare at de besøkende foreleserne sier så mye interessant! Så det blir vanskelig å trekke ut det viktigste…

Som oppsummering: Jeg oppfattet det viktigste som at læreren må gi positive tilbakemeldinger, for å få elevene til å tro på seg selv. For med tro vil du få motivasjon til å gjøre drømmene til virkelighet!

Henry Ford: Du kan tro du kan, og du kan tro du ikke kan – i begge tilfeller får du like rett.

àMan innretter seg etter det man oppfatter som sin egen virkelighet!

 

Vi følger mottoet til Disney; Gjør drømmer til virkelighet… eller Där sagor blir verkliga!

…Nå har det sklidd litt ut fra temaet føler jeg…

 

espen_tmb

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s